A Konduktív pedagógia
Mi a konduktív pedagógia?
A konduktív pedagógia rendszere, más néven a konduktív nevelés valódi hungarikum, amelynek a megalkotója Pető András.
A konduktív pedagógia holisztikus emberképpel rendelkezik, az embert egy sokrétű egységnek, a test-lélek-szellem egészének tekinti. Módszerével a központi idegrendszer sérülésével vagy betegségével élők fejlődése válik lehetővé. A mozgássérült személyek komplex fejlesztésében kifejezetten szép eredmények érhetőek el vele.
A konduktív pedagógia célja a nagy- és finommotoros-, a kognitív és szociális képességek fejlődésének elősegítése. A pedagógiai, pszichológiai, és rehabilitációs technikák szinergikus alkalmazásával a betegek számára jobb életminőség válik elérhetővé. Az egyén képességeihez mérten a lehető legaktívabb és legönállóbb, konstruktív életvezetés kialakítása valósítható meg.
Mikor ajánlott a konduktív nevelés és kiknek segít leginkább?
A konduktív pedagógia felnőttek és gyermekek esetében egyaránt alkalmazható. Bármely életkorban hatékony lehet, de a gyerekeknél gyakran nagyobb a fejlődési potenciál az agy nagyobb rugalmassága miatt.
Konduktív nevelés gyermekeknél
A folyamatos fejlődésben lévő gyermekeknél a gondos nevelés részévé tehető a konduktív pedagógia módszere. Ezáltal javulhatnak a kicsik életkilátásai és lehetőségük nyílik a teljesebb felnőttkor elérésére.
Az alábbi esetekben várjuk a gyerekeket konduktív nevelésre:
- Nem terminusra született gyermekek
- Idegrendszeri érintettség
- Súlyos és enyhe mozgásfejlődési elmaradás
- Lábfej- és gerincdeformitás
- Szenzoros túlérzékenység
- Érzékszervi, értelmi- vagy beszédfogyatékosság
- Mozgássérült, megváltozott mozgásállapot
- Cerebral paretikus gyermekek
Az óvodáskorú (3-6 éves) gyermekeknél célunk az egyéni képességekre, szükségletekre építve az adaptív szemléletű fejlesztés biztosítása, életkori sajátosságoknak megfelelően, játékos formában. A foglalkozás komplex módon, a mozgás, értelem, beszéd és kommunikáció, a manipuláció, játéktevékenység, percepció, önellátás, egyensúlyérzék, szem-kéz és szem-láb koordináció, szociális képességek fejlesztésével valósul meg. A foglalkozások csoportosan illetve differenciált egyéni fejlesztés során történnek.
Természetesen nemcsak az óvodásoknál, hanem idősebb gyermekeknél is jelentős eredmények érhetőek el.
Amennyiben úgy érzi, hogy gyermekének szüksége lenne konduktív nevelésre, de a felsorolt tünetek/betegségek nem teljesen egyeznek a fent említettekkel, akkor is bátran keresse a BMM-et. Konduktorunk, Darai Lili segít.
Konduktív pedagógia felnőttek számára
A konduktív pedagógia nem kizárólag a gyerekek kiváltsága, felnőttek fejlesztésére is remekül alkalmazható. Idősebb korban az alábbi esetekben javasolt a terápia megkezdése:
- Cerebral paretikus
- Traumás koponyasérült
- Lábfej- és gerincdeformitás
- Különböző post stroke állapotok (hemiparesis, afázia)
- Parkinson kór
- Sclerosis multiplex
A felnőtteknél a mozgássérültek rehabilitációja, társadalmi integrációja, minél nagyobb mértékű önállóság elérésének segítése az elsődleges célunk.
Az alábbiakra kiemelt figyelmet fordítunk:
- az egyéni helyzetváltoztatás tanulása
- nagy- és finommotoros képességek fejlesztése
- szimmetrikus testhelyzet kialakítása
- kóros együttmozgások leépítése
- szem-kéz koordináció fejlesztése
- irányok tudatosítása
- fogás-elengedés javítása
- logikai gondolkodás és figyelem fejlesztése
A konduktív pedagógia egyéni és kiscsoportos formában is elérhető
Amikor páciensünk belép a konduktív pedagógia világába, egyéni és kiscsoportos kalandokra invitáljuk. A fejlődés útja az első vizsgálattal veszi kezdetét, ahol személyre szabott, elérhető rövid és hosszú távú célokat tűzünk ki.
A bizalmon alapuló, biztonságot sugárzó légkör megteremtése után a pácienseinket nemcsak tanítjuk, hanem inspiráljuk is a fejlődésre. Elindulunk egy közös úton, amely az ún. “orthomotorikus megoldásmódok” tanulását foglalja magában. Az egyéni képességek és készségek fejlesztésére való koncentrálás mellett természetesen figyelembe vesszük az életkori sajátosságokat is a konduktív nevelés során.
Elsődleges célunk a nem kívánt mozgásminták kiküszöbölése, az idegrendszer fejlesztése, és a mindennapi aktivitás elősegítése. Ebben a folyamatban kulcsfontosságú a fokozatosság, a rendszeresség és a következetesség betartása. A terápiás foglalkozásokon elsajátítottak otthoni gyakorlása tovább erősíti a tanultakat, és segít a legjobb eredmények elérésében.
Érdemes megjegyezni, hogy a konduktív pedagógia nem csupán a testi fejlődést helyezi előtérbe. Ez egy holisztikus megközelítés, amely egyensúlyban tartja a testi, szellemi és érzelmi fejlődést. Ennek okán a terápiás foglalkozások gyakran tartalmaznak játékos elemeket és kreatív technikákat, amelyek segítenek élvezni a tanulási folyamatot. Mindezek hozzájárulnak a teljes személyiség fejlesztéséhez és az önálló életvitel elősegítéséhez.
Konduktor terapeutánk
Darai Lili
Konduktor