Egymillió magyar szenved csontritkulásban – Négyszer több nő érintett a „néma kórban”, mint férfi
Gyógyszeres kezeléssel, vagy fizioterápiával lehet a leghatékonyabban kezelni a csontritkulást, amely miatt sokszor még a lakás átrendezése is szükségszerű a páciens épsége érdekében. Dr. Moravcsik Bence Balázs ortopéd szakorvosunk szerint csaknem egymillió embert érint a betegség, pedig megelőzése sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk.

Testünk csontszövetállománya kb. 20 éves korunkig gyarapodik, a csonttömeg ezután csökkenni és gyengülni kezd. Ez teljesen normális mindenkinél, évente 3-5%-os csonttömeg csökkenés normális. Akkor kell aggódnunk, ha a csontépítő sejtek, illetve a csontlebontást végző sejtek együttes működése felborul, ilyen esetben ugyanis nagyobb mértékű csontvesztés, így csontritkulás alakulhat ki. Napjainkban sajnos kevés szó esik a megelőzésről, ugyanakkor ebben a témában kifejezetten szükséges a prevenciót hangsúlyozni!

„A csontritkulás, azaz az osteoporosis a csont ásványi anyag tartalmának csökkenését jelzi. Néma kórnak is hívják, hiszen kezdetben semmilyen tünetet nem okoz, többnyire az első jele a kis ütésre is bekövetkező csonttörés. Leggyakrabban a gerinccsigolyák, a combnyak, a csukló és a bokacsontok törnek.”

Csak idős korban fordul elő a csontritkulás?

Magyarországon majdnem egymillió embert érint, a változó kor idején és idős korban alakul ki a betegség: a nők esetében négyszer gyakrabban fordul elő csontritkulás, mint a férfiak körében.

Bár az esetek nagy részében elsősorban időskorúaknál fordul elő, a csontritkulás ma már egyre több fiatalt is érint. Kialakulási kockázatát befolyásolja a csontszövetállomány minősége, a gyerekszülés, és hogy mennyi ideig szoptatta a babát. Nagyobb eséllyel alakul ki csontritkulás például anorexiásoknál; olyanoknál, akiknek eltávolították a petefészküket; akik mozgásszegény életmódot élnek, illetve akik dohányoznak és gyakran fogyasztanak alkoholt, kávét. Szintén csökkenti a csonttömeget, ha valaki túl sok foszfáttartalmú ételt fogyaszt (egyes húskészítmények, szénsavas üdítők, sajtok), illetve gyakran iszik dobozos üdítőt, alkoholt az italba kerülő alumínium miatt. Szakorvosunk szerint a vegetáriánusoknak is oda kell figyelni rá, hogy megfelelő mennyiségű vitamint vigyenek be a szervezetbe.

„A betegség diagnosztizálása csontsűrűség-méréssel, vagy röntgennel, esetleg vér- és vizeletvizsgálattal történik, egyik sem jár fájdalommal. Kezelésére is már többféle módszer elérhető: gyógyszert, fizioterápiát is igénybe lehet venni az állapot mértékétől függően. A kutatóknak sikerült kifejleszteniük olyan új generációs készítményeket, amelyekkel sikerülhet visszaerősíteni a megkopott csontgerendákat, de ez senkit nem ment fel a megelőzés fontosságától.”

Hogyan előzheti meg a csontritkulás kialakulását?

  • Szedjen naponta átlagosan 1000 mg kalciumot, lehetőleg este, mert ilyenkor hasznosul a legjobban.
  • Figyeljen más vitaminokra is: magnézium, B6, mangán, réz, fluorid és a legfontosabb a D3, amely segítségével könnyebben felszívódik a kalcium.
  • Mozogjon rendszeresen, a csontokat érő terhelés ugyanis segíti a csontképződést.
  • Kerülje a dohányzást és a szénsavas üdítőket, fogyasszon minél kevesebb alkoholt és kávét.
  • Figyeljen a D vitaminokban gazdag táplálkozásra.

Pin It on Pinterest

Share This