A hát- és derékfájdalom napjaink egyik legelterjedtebb mozgásszervi panasza: 5 emberből 4-en tapasztalnak ilyen jellegű problémát életük során. A fájdalmat számos genetikai és életmódbeli tényező befolyásolhatja, ugyanakkor sokat tehetünk ellene!

A hátfájás és derékfájdalom kezeléséhez és megszüntetéséhez az első és legfontosabb lépés a panaszt kiváltó ok tisztázása. Amennyiben gyakran szenved ilyen jellegű fájdalomtól, vagy egy nagyobb megerőltetés után hirtelen, erős fájdalmat érez, célszerű mielőbb szakértő ortopéd szakorvos felkeresése. A szakorvosi vizsgálatsorán az alapos kikérdezés és fizikális vizsgálat mellett esetenként szükség lehet valamilyen képalkotó vizsgálat (röntgen, MRI) elvégzésére, amely részletes képet ad a gerinc állapotáról.

A fájdalmat kiváltó okok nagyon sokrétűek lehetnek: a leggyakoribb az izom eredetű fájdalom, melyet okozhat valamilyen túlzott megterhelés, ülőmunka, egy rossz mozdulat, vagy akár a stressz is. Ilyenkor az izmok feszessége okozza a fájdalmat, tehát a cél az izmok lazítása, nyújtása és erősítése. A hát- és derékfájdalmak azonban nem ritkán utalnak valamilyen egyéb gerincbetegségre, például gerincferdülésre vagy akár porckorongsérvre. Ennek igazolására ajánlott a képalkotó diagnosztikai vizsgálatok elvégzése, melyek pontos információval szolgálnak a probléma mértékéről és helyéről. Az esetek nagy részében ezek a gerincbetegségek is kezelhetőek műtét nélkül, azaz konzervatív módon.

 

háti izom húzódás

 

A szakorvosi vizsgálat után célszerű gyógytornászt felkeresni, aki egy részletes állapotfelmérés alapján személyre szabott terápiával segíta hátfájás és/vagy derékfájdalom leküzdésében. A panaszok okától függően több különböző módszert alkalmazva és kombinálva állítják össze azt a speciális gyakorlatsort, amely az érintett területet célozva segít enyhíteni fájdalmat és megszüntetni annak okát.Egyes esetekben a gyógytorna mellett – annak hatását erősítendő – ajánlott egyéb fizikoterápiás kezelések (pl. TENS) és gyógymasszázsigénybevétele is.

Kik lehetnek a legveszélyeztetettebbek?

  • – Az ülőmunkát végzők, hiszen a folyamatos ülés extra igénybevételt jelent a gerinc számára. A rossz testtartás szintén hozzájárul a fájdalmak kialakulásához.
  • – A nehéz fizikai munkát végzők, a gyakori emelgetés és az izmok megerőltetése miatt.
  • – A gerincferdüléssel élők, mert az izomerő-egyensúly felbomlása miatt a gerincgörbületek nagyobb terhelésnek vannak kitéve.
  • – Az élsportolók, akiknek a nagyizmok edzése mellett a a mélyizmok erősítésére is nagy figyelmet kell fordítaniuk.
  • – A kismamák, mert a várandósság során megváltozik a test súlypontja, valamint a hormonszint emelkedése kötőszöveti lazaságot okozhat.
  • – Az idősebb korosztály, kiemelten a csontritkulásban szenvedők.

Mit tehet, hogy megelőzze a hát- vagy derékfájdalmak kialakulását?

A panaszok kialakulása általában megelőzhető! Ehhez fontos az egészséges életmód, melynek része a rendszeres testmozgás – minden korosztály számára. Jógával és masszázzsal a mindennapi stressz okozta problémák is sikeresen enyhíthetők, és fontos, hogy olyan mozgásformát válasszon, amelyben örömét leli. Szakértő tanácsért keresse fel bizalommal szakképzett gyógytornászainkat, akik személyre szabottan segítenek Önnek a mozgásszervi panaszok elkerülésében!

Jelentkezzen be szakorvosi vizsgálatra vagy konzultációra gyógytornász-terapeutával!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Pin It on Pinterest

Share This