Tavaszi nagytakarítás – mit javasol a gyógytornász?

Takarításnak igenis van sport értéke

Most, hogy itt a tavasz, jöhet a nem túl közkedvelt, de annál hasznosabb nagytakarítás. Ahhoz, hogy ne csak lélekben készüljünk, és a sok hajolgatás, bútortologatás, ablakpucolás, nyújtózás, emelés, csavarás ne okozzon panaszt, érdemes egy pár szabályt betartani, ebben segít nekünk Ocskay Annamária gyógytornász.

Első lépés, a bemelegítés. A takarításnak igenis van sport értéke, ezért megilleti egy alapos átmozgatás a nyakat, vállat, hátat, derekat, csípőt, térdet és a lábat. Mindezt hirtelen mozdulatok nélkül, hosszan kitartott nyújtózásokkal és a levegő vételre figyelve végezzük.

Figyeljünk a helyes testtartásra

Ez után bármivel is kezdjük, figyeljünk a helyes tartásra. Ha korábban volt derékpanaszunk, előre hajlás helyett próbáljunk guggolásból, vagy haránt terpeszből a talaj közelébe kerülni. Ha emelünk, lépjünk minél közelebb az ominózus tárgyhoz, és ott a has- hát és csípő körüli izmok összehangolt működésével, terpeszből térdhajlítással hajtsuk végre a mozdulatot. Porszívózásnál használjuk ki a maximális meghosszabbíthatóságát a csőnek, így csökkenthetjük az előrehajlás és törzs csavarás közben keletkező nyíró erők kombinációját.

Fontos a biztonság

Fontos néhány biztonsági intézkedés is. Ha folyadék kerül a talajra, lépcsőzünk, létrázunk, szőnyegeket csavarunk – majd cipelünk, egy elnyűtt papucs sok veszélyt hordozhat magában. Válasszunk megfelelő tapadású lábbelit, így elkerülhető a bokarándulás, esés, és sok komolyabb baleset is. Fogyasszunk megfelelő mennyiségű vizet. Ezzel biztosítjuk a szervezet normál működése mellett, porckorongjaink számára is a megfelelő „hidratálást”. Pihenjünk óránként néhány percet, így kevésbé terheljük túl az ízületeket, és a ritkábban használt izmokat.

Ismerd fel a határaidat

Fontos felmérni saját határainkat. Ha szükséges, kérjünk segítséget! Fejfájás és gyakori szédülés mellett, ne lássunk neki a magasba mászáshoz, függöny le-feltevéshez, ezt mindenképp bízzuk másra. Ugyan ez igaz a nehéz tárgyak emelésére. Egyféle mozdulatot ne csináljunk túl sokáig, szintén a túlterhelés elkerülése miatt, inkább váltogassunk 2-3 féle feladatkört 10-15 percenként.

Minden nap végén nyújtsunk, pláne ha több napos a takarítás. A csuklyás izom felső részének mindenképp elkél egy kis lazítás, a hátizmoknak, csípő horpasz izomnak és az egyenes combizomnak is, a teljesség igénye nélkül.

Ha mégis megsérülnénk, ne bagatellizáljuk el a problémát, forduljunk ortopéd-traumatológus szakorvoshoz, majd gyógytornászhoz, hogy az idő előrehaladtával ne romoljon az állapot!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Pin It on Pinterest

Share This